ارسال پاسخ

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6848

pvc-asso.ir

پای پیمان سپاری ارز ی بر گلوی صادرات 

پیمان سپاری ارزی برای تمام بخشهای بازرگانی مشکل ایجاد کرده است. دولت اعالم میکند با این کار ارز وارد کشور می شود. آمدن ارز به داخل کشور طبیعی است و الزم نیست دستوری در این زمینه داده شود. تولید کنندهای که صادرات دارد، اگر پول صادرات را وارد کشور نکند آنگاه نمیتواند هزینه‌های خود مانند حقوق پرسنل، هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات یا به روز کردن آنها، مواد اولیه و سایر هزینههای تولید را پرداخت کند.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:  
 زمانی که چرخ تولید فعال اقتصادی در حال چرخش است و اشتغالش حفظ شده، یعنی صادرات صورت گرفته و ارز وارد کشور شده است. اما باید توجه داشت با مشکالتی که تحریمها به وجود آورده، انتقال پول مستلزم هزینه است این در حالیست که در دنیا رابطه‌های مالی و ارتباطات بانکی برقرار است و معامالت از طریق ال سی صورت می‌گیرد. در نتیجه معاملات مطمئن‌تر است و انتقال پول هزینه ً ای ندارد. بنابراین باید توجه داشت که ارز حتما به کشور باز می‌گردد اما باید دید صادر کنندگان با چه نرخی این پول را به دولت تحویل می‌دهند.  
 سال گذشته، بانک مرکزی طبق روال هر روزه خود بخشنامه‌ای صادر کرد که صادرکنندگان باید ۱۰۰ درصد ارز خود را به دولت بدهند و نرخ آن نیز باید ۴۰ هزار تومان باشد. چرا باید صادر کنندگان ملزم به انجام چنین کاری شوند؟ وقتی نرخ ارز بازار اختالف زیادی با نرخ اعالمی دولت دارد، چرا یک تولید کننده که با زحمت تولید می‌کند و مازاد خود را صادر کرده است، باید ارز خود را ۴۰ هزار تومان بفروشد و از آن طرف در صف منتظر بماند تا بتواند ارز دولتی بگیرد و ماشین آالت و تجهیزات خود را وارد کند؟  
 گاهی ارز از طرف دولت تامین نمی‌شود و گاهی زمان تامین آن آنقدر طولانی است که برای فعال اقتصادی صرفه اقتصادی ندارد. معضل بزرگ اینجاست و چند نرخی بودن ارز مشکل ایجاد می‌کند. صفی که برای گرفتن ارز دولتی ایجاد می‌شود به خاطر رانتی است که این ارز ایجاد می‌کند.  
 اگر قیمت ارز دولتی با بازار آزاد یکسان شده و به نرخ واقعی نزدیک شود، فردی از دولت ارز خواهد گرفت که به آن نیاز دارد تا محصول را وارد کشور کند. دولت با این کار باعث شده صادرات کاهش پیدا کرده و واردات بیشتر شده و کسری تجاری ایجاد شود. فی‌النفسه کاهش ارزش پول ملی چیز خوبی نیست و نشان می‌دهد کشور شرایط خوبی ندارد.  
 ولی این موضوع یکی از ابزارهای توسعه صادرات است. در بعضی موارد کشورهای دنیا مانند چین و ژاپن، خودشان ارزش پول را کاهش می‌دهند تا صادراتشان توسعه پیدا کند و مازاد تجاری پیدا کنند. در کشور به لحاظ اقتصادی اتفاقی افتاده که ارزش پول کاهش پیدا کرده است، حداقل کشور از این کاهش ارزش پول استفاده کند و صادرات افزایش پیدا کند. چرا باید ارزش پول کشور را به صورت دستی افزایش داد که واردات بیشتر شود؟

ارزش پول ملی کدام کشور کاهش پیدا میکند و این کشور دچار کسری تجاری میشود؟ باید کشور مازاد تجاری پیدا کند. این مسئله در کشور وجود دارد و همه دنبال راهکار میگردند تا دولت را متقاعد کنند مسیری که در حال طی کردن آن است، اشتباه است. دولت‌های قبلی نیز این مسیر را طی کردند و شکست خوردند. از تاریخ باید درس آموخت و مسیر را عوض کرد.

منبع: جهان اقتصاد

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد